Hej och välkommen till Gottes!

Hos oss får alla handla men välj privatperson (inkl. moms) eller företag (exkl. moms) för hur våra priser ska visas.

  • Fri frakt vid köp över 999 kr!
  • Leveranstid 1-2 vardagar!
  • Fler än 30.000 kunder!

Allmänna Köpvillkor

Dessa allmänna villkor gäller för Gottes.se som drivs av Gottes Fun Food AB (org nr 559131-3415), nedan kallat Gottes.

 

Allmänt

Vid försäljning till konsument tillämpar Gottes de tvingande regler som följer av tillämplig lagstiftning. Mer information om Distans- och hemförsäljningslagen och Konsumentköplagen finns på www.konsumentverket.se.

 

För företag, inklusive enskilda näringsidkare gäller Köplagen.

 

Köparen måste vara myndig eller inneha målsmans tillstånd.

 

Beställning och leverans

Beställning sker via www.gottes.se.

Hemsidan kommer att steg för steg visa dig hur du lägger din order och slutför ditt köp.

En sammanställning av din information kommer att visas innan du slutför ditt köp i kassan.

 

Vi råder dig att kontrollera alla uppgifter noggrant innan du genomför ditt köp då vi inte kan garantera att ändringar kan utföras i efterhand.

Du som kund ansvarar för att alla uppgifter är korrekta och är medveten om att felaktiga uppgifter kan försvåra, försena, omöjliggöra eller fördyra leveransen.

 

Du kommer att få en orderbekräftelse till den e-postadress du har angett när du har slutfört ditt köp. Ett kontrakt mellan Oss och Dig för ditt köp kommer att skapas när din beställning har lämnat vårt lager.

 

Produkter är föremål för tillgänglighet. Om en produkt tar slut i lager från det att du lägger din beställning till att den skickas till vårt lager, har vi rätt att avbryta ditt köp av produkten då den inte längre är tillgänglig.

Om så är fallet och det inträffar, kommer vi att meddela dig och utfärda en återbetalning med samma metod som betalningen först gjordes med.

 

Om vi av någon annan anledning inte kan fullfölja din order kommer vi att informera dig på den e-postadress du angett. Skulle betalningen redan ha genomförts och pengarna dragits, kommer en återbetalning för det fulla beloppet att utföras med samma metod som betalningen först gjordes med.

 

Vi erbjuder fri frakt vid köp över 999 kr. Vid ordervärde under 1000 kr erbjuder vi frakt från 79 kr. Fraktkostnaden beror på kundens val av leveranssätt.

 

Beställningar som erhålls före kl. 14:00 på arbetsdagar behandlas normalt samma dag. Beställningar som görs på helger eller helgdagar behandlas normalt nästa arbetsdag.

 

Varor i lager levereras normalt inom 1-2 arbetsdagar efter bearbetning, 1-5 om de beställs på begäran direkt från leverantörens lager.

Produkternas aktuella lagerstatus och beräknad leveranstid står angivet på varje specifik produktsida.

 

Meddela oss i förväg om du har några speciella leveranskrav – det kan göra att leveranstiden förlängs.

 

Vi skickar i första hand våra paket med DHL till närmast DHL Servicepoint i förhållande till vald leveransadress. Är beställningen tung eller skrymmande förbehåller vi oss rätten att ändra till lämpligt alternativt leveranssätt utan extra kostnad för kunden.

 

Leverans till Företag

Detta leveransalternativ ska endast väljas i de fall ni har bemanning på angiven leveransadress helgfri vardag 08:00 – 17:00 utan undantag. Ingen förhandsavisering sker i normalfallet. Vi debiterar alla tillkommande avgifter vid leveranshinder.

 

Vid utlämning/leverans av produkterna ska kunden alltid uppvisa legitimation. Endast personen med namnet på paketet får hämta ut det hos postombudet alternativt med hjälp av bud.

 

Om en leveransförsening uppstår meddelas kunden via e-post eller telefonsamtal från Gottes. Kunden har alltid rätt att häva köpet vid långvariga leveransförseningar.

Det kan finnas tillfällen då det är omöjligt att fullfölja en beställning, till exempel ifall Gottes leverantör inte kan fullfölja sitt åtagande gentemot Gottes.

Gottes förbehåller sig därför rätten att friskriva sig från alla krav på ersättning från kunden gällande leveransförseningar.

 

Gottes ansvarar för risken vid transport till kunden, d.v.s. risken för att en produkt skadas eller kommer bort under transport till kunden. Kunden står för risken vid eventuell retur till Gottes.

 

Hämta hos oss i Sollentuna

Vid avhämtning hos oss i Sollentuna så finns dina varor normalt att hämta inom 2 timmar ifrån beställning, under våra ordinarie öppettider.

Du behöver kunna visa legitimation. Vid bud behövs både din och budets legitimation.

Du har max 3 veckor på dig att hämta din beställning.

 

Transportskada

Inspektera alltid varorna omgående. Skador på yttre emballage/ytterförpackning ska genast anmälas till ombud/transportör. Skadan måste dokumenteras innan kvittens sker.

 

Kunden har ansvar att anmäla eventuell transportskada till Gottes kundservice inom 3 arbetsdagar. Därefter är möjligheten till ersättning förverkad.

 

Gottes uppmanar kunden att anmäla skadan så snabbt som möjligt, för smidig hantering av ärendet. Kunden ansvarar för att av-emballera och inspektera produkternas skick snarast efter mottagandet.

 

Vid en transportskada skall kunden kontakta Gottes på e-post: info@gottes.se eller telefon: 08-55108780.

Vid transportskada får kunden ej använda produkten och kunden måste behålla produktens emballage, så att hela paketet och produkten kan besiktigas vid handläggning av skadeärende.

 

Outlöst/ej mottaget paket

Vänligen observera att det är viktigt att ni tar emot beställningen och inte låter paketet gå tillbaka som outlöst. Konsument kommer att debiteras alla kostnader för returfrakt och hantering, minst 369 kr inkl. moms för outlösta/ej mottaget paket.

Har ni beställt med avhämtning hos oss i Sollentuna så är avgiften för konsument 159 kr inkl. moms för ej avhämtat paket.

Näringsidkare debiteras därutöver även en kostnad för utebliven vinst.

Observera att du måste hämta ut/ta emot beställningen, även om du vill använda din ångerrätt. Det räcker inte att bara låta paketet ligga kvar.

 

Felleveranser

Vid felleverans har du skyldighet att meddela oss samt skicka tillbaka den felskickade varan om inget annat anges.

 

Ångerrätt

Ångerrätten gäller ej för näringsidkare.

 

Ångerrätten gäller ej för livsmedel.

 

Konsument har alltid 14 dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokal från den dagen du tar emot försändelsen. Vill du upprätta en retur? Kontakta Gottes på e-post: info@gottes.se eller telefon: 08-55108780

Ångerrätten gäller endast om produkten och originalförpackningen är i oförändrat skick men kunden har enligt lag rätt att undersöka varan för att se vad den har för egenskaper och funktion.

 

Vid nyttjande av ångerrätten har vi rätt att göra avdrag motsvarande den värdeminskning som uppstått till följd av att kund har hanterat varan i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att fastställa dess egenskaper eller funktion. Värdeminskningen bedöms från fall till fall.

 

Ångerfristen börjar löpa från den dag kunden har tagit emot produkten.

Vid ångrat köp står kunden för returfrakten.

Återbetalning sker till det konto som angavs vid köpet.

 

Vi strävar efter att hantera alla returer så snabbt som möjligt, senast inom 14 dagar. Efter att din retur hanterats återbetalas pengarna direkt och kan vanligtvis ses på ditt bankkonto inom några dagar. Har du betalat med Mastercard eller liknande kort kan det dock ta lite längre tid beroende på avtalet med din bank.

 

Varan ska vara komplett tillbaka till oss vilket innebär att tillbehör, bruksanvisning, produktförpackning, inneremballage mm skall inkluderas i returen.

 

OBS! Vi har ej möjlighet att hämta ut paket som skickas till ombud. Använd därför en frakttjänst som kan erbjuda tjänsten företagspaket.

 

Du som kund står för risken om produkten skadas när den fraktas tillbaka till oss. Tänk därför på att förpacka varan väl. Använd ytteremballaget du fick varan i. Sätt inte fraktsedeln direkt på själva produktförpackningen.

 

Garanti och reklamation

Gottes erbjuder minst 12 månaders garanti och 36 månaders reklamationsrätt till privatpersoner. På hushållsprodukter som används i kommersiell miljö lämnas inga garantier.

 

För näringsidkare är garantitiden 30 dagar.

 

I vissa fall ger tillverkaren av produkten en längre garantitid. Kontakta i dessa fall tillverkaren direkt.

 

Din garanti och reklamationsrätt täcker funktionsfel som uppkommer under din garanti- eller reklamationstid. I de fall produkten inte är behäftad med ett funktionsfel utan ett s k handhavandefel (t ex felinställd vara, skada som beror på oaktsamhet mm) har vi rätt att debiterade dig en undersökningsavgift, utöver frakt- och hanteringskostnader. Undersökningsavgiften är 599 kr inkl moms. Tänk därför på att det är viktigt att du följer de rekommendationer och skötselråd som följer med produkten eller som vi upplyser om.

 

Vid garanti och reklamationsärenden skall kunden kontakta Gottes kundservice.

 

Bilder på hemsidan

Vi försöker att återge färger och nyanser på våra produkter så exakt som möjligt men vi kan tyvärr inte garantera att de bilder som visas på webbshoppen uppfattas som precisa i verkligheten.

Möjliga faktorer till eventuella nyansskillnader kan exempelvis bero på bildskärmens inställning.

 

Om ni som kund upplever olikheter i färg på angiven bild enligt hemsidan och er mottagna produkt så ber vi er kontakta oss via info@gottes.se

 

Ändrade uppgifter

Vi förbehåller oss rätten att i efterhand korrigera eventuella felaktiga eller ändrade uppgifter angående pris och leveranstid. Vi reserverar oss för eventuellt feltryck i produktinformation, pris och lagersaldo.

 

Ändrat förfogande

Vid utlämning utav försändelse hos närmsta ombud behövs alltid giltig legitimation visas. Endast den personen vars namn står på adressetiketten kan hämta ut försändelsen alternativt bud.

Önskar du som kund ändra adressuppgifter eller vill du att ditt paket skall finnas tillgängligt för dig att hämta ut senare än ordinarie tid som är 14 dagar efter ankomst, kontakta oss via mail. Alla tillkommande avgifter bekostas av kunden.

 

Rabattkoder

Observera att koden inte kan kombineras med andra rabattkoder eller erbjudanden. Rabattkoden gäller endast vid 1 köp och går inte att registrera efter avslutat köp.

 

Riktlinjer vid produktrecensioner

På Gottes.se har du möjlighet att dela med dig av dina erfarenheter kring de produkter som du köpt hos oss.

 

Vad ska en produktrecension innehålla?

- Din erfarenhet med fokus på den aktuella produkten.

 

Vänligen inkludera ej:

- Erfarenheter som inte är produktspecifika.

- Erfarenheter av kontakt med support, leverantör eller retur av den aktuella produkten.

- Felaktiga information eller felaktiga tips/råd om produkten som kan skapa problem hos övriga läsare.

- Frågor om produkten eller frågor till andra som skrivit recensioner, detta är inget forum.

- Länkar, priser, lagerstatus eller annan tidsberoende information.

- Referenser till Gottes konkurrenter.

- Stötande eller ofint språk.

 

Gottes förbehåller sig rätten att neka eller ta bort recensioner som inte är i linje med ovanstående rättningslinjer.

 

Tvister och lagval

På dessa köpvillkor skall svensk rätt tillämpas. Vid eventuell tvist följer Gottes Allmänna reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Eventuell tvist ska lösas av antingen Allmänna reklamationsnämnden (ARN) i Sverige eller European Commission Online Dispute Resolution (EU ODR).

Vid frågor gällande Gottes köpvillkor hänvisas kunden till Gottes kundservice. För vidare information om vilka rättigheter du har som konsument besök Konsumentverkets hemsida www.konsumentverket.se.

ARN: https://www.arn.se/

Allmänna Reklamationsnämnden

Box 174

101 23 Stockholm

EU ODR: https://ec.europa.eu/odr

 

Personuppgifter & Cookies

Hantering av personuppgifter

Den 25 maj 2018 träder GDPR i kraft. Det är en gemensam lag som skall göra att samma regler gäller överallt i hela Europa. GDPR ersätter personuppgiftslagen (PUL), som har varit en svensk lag sedan 1988. Med GDPR måste alla organisationer, handlare och företag ha ett större ansvar på att ha kontroll på sina kunders uppgifter.

Gottes är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnar till oss som kund och dessa behandlas av oss för att kunna administrera dina köp, samt i marknadsföringssyfte.

Vi lämnar ej ut personuppgifter, e-postadresser eller annan kundinformation till tredje part annat än de som nämns nedan. All information du ger oss skyddas så att ingen obehörig ska kunna komma åt den. Behöver vi dela med oss av uppgifter kräver vi att de behandlar och skyddar uppgifterna på ett likvärdigt sätt. Företagen får endast använda uppgifterna för det syfte för vilket de delades, detta regleras genom skriftliga avtal.

För att kunna hantera köp samt kundärenden och samtyckt marknadsföring lagrar vi följande uppgifter.

- För- och efternamn

- Adress

- Telefonnummer

- E-post

- Köphistorik

 

Om du väljer att betala mot faktura sparas även personnummer. Vi lagrar dina uppgifter vid köp i 7 år i enlighet med bokföringslagen.

 

Ändamål

Leverans, för att kunna leverera dina beställningar måste vi dela viss information med det valda fraktbolaget. Vi delar för- och efternamn samt adress för leverans. E-post och mobilnummer för avisering.

 

Marknadsföring, att godkänna att vi skickar reklam via e-post, SMS, display och sociala medier, är ett bekvämt sätt för dig att hålla dig uppdaterad om våra produkter och få aktuella kampanjer, nyheter och tävlingar. Genom att registrera dig för våra nyhetsmail och SMS kan du vara säker på att alltid få ta del av det senaste. Samtliga nyhetsmail och SMS innehåller en länk med vilken du när som helst kan avsäga dig fler mail och SMS-meddelanden.

 

Du kan när som helst begära att få information om vilka uppgifter om dig som Gottes behandlar och begära att dina uppgifter rättas eller kompletteras om de skulle visa sig vara felaktiga eller ofullständiga. Under vissa förutsättningar och i enlighet med tillämplig lagstiftning har du även rätt att begära att dina uppgifter ska raderas, begära att behandlingen av dina personuppgifter ska begränsas, invända mot behandling av dina personuppgifter, inklusive att de inte ska behandlas eller användas för direktmarknadsföring eller analysändamål och begära att få dina personuppgifter överförda till dig i ett elektroniskt format.

 

Cookies

På denna webbplats används cookies, du kan se till vilka ändamål nedan. En cookie är en liten textfil som sparas i din webbläsare så att din dator kan kännas igen vid återbesök. Inga personuppgifter sparas i våra cookies och de kan inte innehålla virus.

Så länge sparas cookies

Cookies raderas automatiskt efter ett visst antal månader (antalet kan variera), men de förnyas efter varje besök.

 

Så här raderar du cookies

https://support.microsoft.com/sv-se/help/17442/windows-internet-explorer-delete-manage-cookies

https://support.google.com/chrome/answer/95647

https://support.mozilla.org/en-US/kb/enable-and-disable-cookies-website-preferences

 

Så används cookies på vår webbplats

Cookies (eller kakor, kakfiler) används till flera olika syften på vår webbplats.

 

Google Analytics - Vi för statistik över antalet användare och vilka sidor de besöker. Vi samlar in uppgifter om vart sessionen befinner sig geografiskt, vilken webbläsare som används för att löpande kunna anpassa vårt innehåll och göra din upplevelse så bra som möjligt.

 

Du kan alltid inaktivera cookies från Google Analytics på https://tools.google.com/dlpage/gaoptout

 

Google AdWords - Google AdWords hanterar personuppgifter som bland annat IP-adresser, cookies med ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.

 

Facebook / Instagram - Samlar in data via bland annat cookies med unika ID:n för att vi ska kunna ge dig relevanta erbjudanden samt följa upp och mäta utfall av våra annonser.

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen